Proximus en Gezinsbond dagen jongeren uit om één namiddag bewust offline te blijven
Vandaag lanceren Proximus en de Gezinsbond een sensibiliseringscampagne rond verantwoord schermgebruik bij jongeren. Via de campagne worden jongeren uitgedaagd voor een spelletje Digitaal Verstoppertje op woensdag 24 september, waarbij ze één namiddag hun smartphone bewust aan de kant laten. Het doel? Jongeren op een speelse manier bewustmaken van de risico’s van overmatig schermgebruik en hen uitnodigen om te ontdekken wat er mogelijk is zonder continue online prikkels.
.jpg)
Bewust offline in een always-on wereld
Technologie biedt jongeren ongekende mogelijkheden om te leren, creëren en connecteren. Tegelijk zorgt de digitale revolutie voor een groeiende uitdaging: we dreigen collectief verslaafd te worden aan onze smartphone en ervaren druk om permanent online te zijn. Uit de meest recente Gezinsbarometer van de Gezinsbond blijkt dat één op de vijf ouders zich zorgen maakt over overmatig schermgebruik van hun kroost. Een derde van de ouders geeft aan zich zorgen te maken over hoe verslavend sociale media kunnen zijn.
Naast ouders hebben ook scholen volgens de bevraging een belangrijke rol te spelen om hun kinderen ‘mediawijs’ te maken. Maar ook Proximus wil zijn maatschappelijke rol niet ontlopen. Met de campagne rond Digitaal Verstoppertje wil Proximus jongeren op een ludieke manier uitnodigen om bewust schermvrije tijd in te lassen. Het kan daarbij rekenen op de steun van de Gezinsbond, die zich achter de boodschap schaart en deze mee zal uitdragen naar ruim 100.000 leden.
Hoe werkt het spel?
Jongeren die zich inschrijven, krijgen de uitdaging om op woensdag 24 september tussen 13u en 17u hun smartphone volledig offline te zetten door de vliegtuigmodus te activeren én alle wifiverbindingen uit te schakelen.
Tijdens die periode stuurt Proximus een testbericht via RCS. Wordt het bericht meteen afgeleverd, dan is de deelnemer ‘betrapt’ en valt hij of zij uit de wedstrijd. Wie de volledige 4 uur offline blijft, ontvangt na afloop een bevestiging dat de uitdaging geslaagd is en mag zich een winnaar van het spel noemen.
Naast het spelkarakter is er ook een beloning: jongeren die hun offline ervaring op een creatieve manier vastleggen en nadien delen, maken kans op pretpark- of bioscooptickets of om een wedstrijd van de Rode Duivels bij te wonen. Zo wordt Digitaal Verstoppertje tegelijk een spel én een uitnodiging om bewuster met technologie om te gaan.
Naar een slimmer digitaal leven
De campagne rond Digitaal Verstoppertje kadert binnen bredere projecten van Proximus en de Gezinsbond. Zo is de Gezinsbond, samen met Child Focus, al jarenlang de drijvende kracht achter Veilig Online. Veilig Online versterkt ouders in de mediaopvoeding van hun kinderen. Met interactieve vormingen en webinars zorgen ze voor gepaste antwoorden op de vragen die leven bij ouders en kinderen. Ook Proximus werkt rond dit thema samen met Child Focus: elk jaar nemen tientallen werknemers van Proximus vrijwillig deel aan "Internet Safe & Fun", waarbij ze leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar sensibiliseren over een veilig gebruik van internet.
Proximus wil het thema in de komende maanden nog meer op de agenda zetten. Onder de noemer Slimmer Online wil het consumenten inspireren om bewuster en veiliger om te gaan met digitalisering en technologie en tools aanreiken die daartoe kunnen bijdragen. Zo komt er bijvoorbeeld een nieuwe AI-tool die gebruikers helpt om online fraude te herkennen en zich ertegen te wapenen. Deze uiteenlopende initiatieven worden gebundeld op www.proximus.be/slimmeronline.
'Bij Proximus geloven we in de kracht van technologie om vooruitgang en persoonlijke ontwikkeling mogelijk te maken. Met Digitaal Verstoppertje tonen we dat offline gaan geen verlies hoeft te zijn, maar net kansen creëert om iets nieuws te ontdekken: tijd voor een hobby, een gesprek met vrienden of gewoon even rust. Op die manier willen we jongeren en hun ouders inspireren om technologie op een bewustere manier te gebruiken. Dat is precies waar Slimmer Online voor staat', Jim Casteele, Consumer Market Lead bij Proximus.
'Onze laatste Gezinsbarometer toont dat heel wat ouders zich zorgen make over de impact van sociale media op hun kinderen. Wetenschappelijk onderzoek toont zowel positieve als negatieve effecten van sociale media. Het gaat er niet om schermen te bannen, maar om jongeren te laten ervaren dat er ook buiten het digitale heel wat te beleven valt. Met deze actie geven we ouders en hun kinderen een concreet en speels middel in handen om schermgebruik bespreekbaar te maken. Als Gezinsbond zetten we graag onze schouders onder dit leuk project. We hopen dat zoveel mogelijk gezinnen mee offline gaan', Jeroen Sleurs, algemeen directeur van Gezinsbond.
Inschrijven kan vanaf 3 september via https://digitaalverstoppertje.proximus.be.
De persteams van Proximus en de Gezinsbond staan ter beschikking voor vragen. Interviews met een expert ter zake en getuigenissen van ouders en jongeren zijn eveneens mogelijk op aanvraag. Gelieve contact op te nemen voor verdere afspraken.
Lien Swinnen
Pers Proximus
Persdienst: +32 2 202 44 44 I Fabrice Gansbeke: +32 472 050 702 I Haroun Fenaux: +32 476 60 03 33
Over de Gezinsbond
De Gezinsbond is de grootste onafhankelijke gezinsorganisatie van het land en verdedigt de belangen van álle gezinnen in Vlaanderen en Brussel. Het belang van de kinderen staat altijd voorop. Wij zijn er voor gezinnen met één, twee of meer kinderen, éénoudergezinnen, nieuw-samengestelde gezinnen, plus-, zorg- of adoptieouders, en grootouders. We staan steeds klaar met inspiratie en advies, gezellige ontmoetingsactiviteiten en tal van kortingen. De Gezinsbond kan rekenen op de steun van ruim 115.000 leden-gezinnen en 10.000 vrijwilligers.
Meer informatie op www.gezinsbond.be.
Over de Proximus Groep
De Proximus Groep (Euronext Brussel: PROX), is een leverancier van toekomstzekere connectiviteit, digitale en IT-diensten, met hoofdzetel in Brussel De Groep bouwt actief aan een betrouwbare digitale wereld die de samenleving doet groeien.
Het segment van de thuismarkten richt zich op het leveren van geavanceerde telecommunicatie- en IT-diensten in de Benelux. In België worden de belangrijkste producten en diensten aangeboden onder de merknamen Proximus, Mobile Vikings en Scarlet voor de residentiële markt en Proximus NXT voor de zakelijke markt. De Groep is ook actief in Nederland (Proximus NXT) en Luxemburg (Tango en Proximus NXT).
Proximus Global overkoepelt de internationale activiteiten van de Groep en bundelt de krachten van BICS, Telesign en Route Mobile. Het omvat de volledige waardeketen van P2P Voice & Messaging en mobiliteitsdiensten tot CPaaS en digitale identiteit en bevindt zich zo in een unieke positie om een wereldleider in digitale communicatie te worden.
De Groep heeft de ambitie om het beste gigabitnetwerk in België uit te rollen en speelt een centrale rol bij het creëren van inspirerende digitale ecosystemen, waarbij een motiverende cultuur en stimulerende werkmethodes worden bevorderd. Voortbouwend op deze sterktes wil Proximus bijdragen aan een inclusieve en duurzame digitale samenleving, de klanten verbluffen met een ongeëvenaarde ervaring, en lokaal en internationaal winstgevend groeien om waarde op lange termijn te creëren voor de stakeholders.
Met zijn 13.131 medewerkers, die allemaal de Think possible-mindset van Proximus hebben en zich inzetten om een superieure klantenervaring te bieden, realiseerde de Groep eind 2024 een onderliggende groepsomzet van 6.430 miljoen EUR.
Surf voor meer informatie naar www.proximus.com en www.proximus.be.