Ouders klagen over (te) veel schoolopdrachten, ook met nieuwe leerstof
De Gezinsbond roept op om de druk op leerlingen, ouders én leerkrachten in deze coronacrisis niet te hoog te leggen
De Gezinsbond krijgt veel bezorgde signalen van ouders over het schoolwerk van hun kinderen. Via digitale leerplatformen worden kinderen overladen met schoolopdrachten, soms gaat het ook om nieuwe leerstof die extra uitleg of begeleiding van de ouders vraagt. Dit bezorgt de kinderen en ouders veel stress in een situatie die sowieso al veel onzekerheid en vragen met zich meebrengt. De Gezinsbond roept om op de druk op leerlingen, ouders én leerkrachten in deze coronacrisis niet te hoog te leggen.
Omwille van de corona-uitbraak zijn de scholen slechts geopend voor de opvang van bepaalde groepen leerlingen die geen thuisopvang hebben. De lessen zijn evenwel opgeschort. Scholen en leerkrachten willen schoolse achterstand vermijden en zijn op zoek naar manieren om hun leerlingen ‘bij de les te houden’ zonder les te kunnen geven.
“Ook de Gezinsbond wil alle leerkrachten die hetzij op school, hetzij van op afstand, elke dag het beste van zichzelf geven om hun leerlingen in deze moeilijke tijden niet aan hun lot over te laten een hart onder de riem steken. Hoe dit best gebeurt, is een leer- en zoekproces voor alle betrokkenen”, zegt Elke Valgaeren van de Gezinsbond.
Veel signalen van ouders: te veel schoolopdrachten, ook met nieuwe leerstof
Toch roept de Gezinsbond op om de druk op leerlingen, ouders én leerkrachten niet te hoog te leggen. De Gezinsbond krijgt heel wat signalen van ouders dat hun kinderen overladen worden met schoolopdrachten via digitale leerplatformen. Dit bezorgt extra stress bij kinderen die vandaag al kampen met heel wat angstgevoelens. Bovendien gaat het soms ook om nieuwe leerstof die extra uitleg of begeleiding van ouders vraagt.
“Het kan niet de taak van ouders zijn om nieuwe leerstof aan hun kinderen bij te brengen. Dat is het al niet tijdens een normaal verloop van het schooljaar, laat staat in deze periode waarbij ouders zelf onder grote druk staan. Het aanbieden van nieuwe leerstof vergroot bovendien de kloof tussen leerlingen uit kansrijke en kansarme gezinnen, een probleem waarmee ons onderwijs ook zonder deze crisis ernstig mee worstelt. Naast educatieve opdrachten hebben kinderen nood aan rust en beweging, en Einstein vertelde het ons al: spelen is de hoogste vorm van onderzoek”, zegt Elke Valgaeren van de Gezinsbond.