Nieuwe campagne Week van de Groeilamp staat hele week lang stil bij ouderschap en opvoeding

Met webinars, een solidaire kaartjesactie en een opdrachtentocht staat de Week van de Groeilamp van 16 tot 23 mei een hele week stil bij ouderschap en opvoeding. Nina Mouton, Erika Van Tielen en Wim Schotsmans zijn meters en peter van de campagne

Van 16 tot 23 mei vindt de ‘Week van de Groeilamp’ plaats. Dat is de nieuwe naam voor de ‘Week van de Opvoeding’. De campagne wil iedereen in de spotlights plaatsen die zich elke dag inzet om kinderen en jongeren te helpen (op)groeien. 200.000 kaartjes vinden hun weg naar gezinnen en opvoeders om ze een schouderklopje te geven. De kaartjesactie verloopt ook online. Heel wat steden en gemeentes nemen op 15 en 16 mei deel aan een grote opdrachtentocht. Elke maandag en donderdag in mei zijn er webinars rond verschillende opvoedingsthema’s. Initiatiefnemers zijn de Gezinsbond, Opgroeien en VCOK. Nina Mouton, Erika Van Tielen en Wim Schotsmans (Vaderklap) zijn meters en peter van de campagne.

De ‘Week van de Opvoeding’ heet dus voortaan ‘Week van de Groeilamp’. Na 10 jaar had de campagne nood aan een nieuw jasje. “Net zoals kinderen uit hun kleren groeien, was ook de Week van de Opvoeding toe aan een nieuwe outfit. Want na 10 jaar Week van de Opvoeding weten we het zeker: dit gaat over meer dan opvoeding alleen. Daarom verwelkomen we de ‘Week van de Groeilamp’ en zetten we met de nieuwe campagne ouderschap en opgroeien in de spotlights. Ouders, grootouders en zovele anderen zorgen er immers elke dag voor dat kinderen opgroeien in een warme en positieve leefomgeving. Daar speelt opvoeding een centrale rol in, maar het gaat om meer: het is letterlijk en figuurlijk ruimte maken om te groeien. De Week van de Groeilamp laat daar zijn licht op schijnen”, zeggen initiatiefnemers Gezinsbond, EXPOO/Opgroeien en VCOK.

Nina Mouton, Erika Van Tielen en Wim Schotsmans (Vaderklap) zetten hun schouders onder de actie. Als meters en peter ondersteunen ze de campagne., Ze weten dat ouderschap best pittig kan zijn, en willen in hun dagelijks leven ouders helpen groeien.

Nina Mouton: “Iedereen betrokken bij de opvoeding, van dichtbij of veraf, verdient het om in de spotlights te staan. Want opvoeden doen we samen.”

Erika Van Tielen vult aan: “Het is ok om als ouder te worstelen, te lachen én te huilen. Beseffen dat de buitenwereld het niet altijd beter weet en dat het oké is om ondanks alles een happy ouder te zijn.”

Wim Schotsmans van Vaderklap neemt het op zijn beurt op voor de papa’s: “Ook papa’s zijn zoekend en willen ervaringen uitwisselen. We dromen van gelijkwaardigheid tussen moeders en vaders.”

Blikvangers: opdrachtentocht, webinarmaand, kaartjesactie en Radio EXPOO

Blikvangers in deze ‘Week van de Groeilamp’ zijn een opdrachtentocht, wekelijkse webinars rond opvoedingsthema’s, een (online) kaartjesactie en een speciale editie van Radio EXPOO.

“Heel wat steden en gemeenten nemen deel aan ‘de grootste opdrachtentocht’. Organisaties, kinderopvang, scholen, maar ook lokale handelaars, sportclubs, jeugdbewegingen en natuurlijk de gezinnen zelf, hangen in het weekend van 15 en 16 mei een opdracht aan hun raam. In veilige bubbels trekken gezinnen van opdracht naar opdracht. Een warm gezinsmoment dat tegelijk verbinding maakt met elkaar en met het ruime netwerk rond gezinnen” zeggen de initiatiefnemers.

Daarnaast zullen 200.000 kaartjes de komende periode hun weg vinden naar gezinnen. Organisaties bestellen ze (nu al) massaal, omdat ze – zeker in coronatijden – vinden dat ouders, grootouders en opvoeders een schouderklopje verdienen. Ouders kunnen op hun beurt hun waardering voor iemand anders tonen. De kaartjesactie verloopt ook online. “Als iedereen die een lief gebaar ontvangt, op zijn beurt iets positiefs doet voor een ander, trekt zich een golf van positieve vibes en solidariteit op gang”, voegen de initiatiefnemers er nog aan toe.

Op vrijdag 21 mei zorgt Radio EXPOO voor een extra warme uitzending. Ouders komen vertellen over hun ‘groeimoment’: een moment, periode of gebeurtenis in hun leven met kinderen, dat een speciale betekenis heeft of had voor hen. Wat deed het met hen en hun kinderen, en welke steun vonden ze bij anderen.

En net zoals vorig jaar slaan de Gezinsbond en VCOK de handen in elkaar om een uitgebreid aanbod webinars en (online) workshops te organiseren. Elke maandag en donderdagavond is webinaravond, verschillende opvoedingsthema’s komen aan bod: ‘Wij-tijd’, risicovol spelen, ‘eten, slapen & spelen’, ‘stress bij kinderen’, ‘jij en je puber’, ‘onderhandelen’ en ‘zelfvertrouwen bij kinderen’.

- einde persbericht -

Interview met een meter/peter? Contacteer:

  • Kurt Jacobs, PR coördinator Gezinsbond
  • Nele Wouters, woordvoerder Opgroeien/Kind & Gezin
Contacteer ons
Nele Wouters
Nele Wouters Woordvoerder, Kind en Gezin, Opgroeien
Over De Gezinsbond

De Gezinsbond is de grootste onafhankelijke gezinsvereniging van het land en verdedigt de belangen van álle gezinnen in Vlaanderen en Brussel. Het belang van de kinderen staat altijd voorop. De Gezinsbond kan daarvoor rekenen op de steun van meer dan 12.000 vrijwilligers en 150 personeelsleden. Meer dan 200.000 gezinnen zijn lid van de Gezinsbond.In 2020-2021 viert de Gezinsbond zijn 100-jarig bestaan.

Meer informatie: www.gezinsbond.be

Gezinsbond bestaat 100 jaar en viert dat tot eind 2021

  • De eerste sporen van de Gezinsbond vinden we terug in augustus 1920, in de vorm van een manifest
  • Het is dan in 1921 dat de Bond der Talrijke Gezinnen is opgericht, een pluralistische vereniging die zich als doel had de rechten te verdedigen van de vele grote gezinnen die ons land telde en die het niet gemakkelijk hadden
  • In 1960 werd de unitaire Bond opgesplitst in twee autonome verenigingen: de 'Bond van Grote en van Jonge Gezinnen' voor het Nederlandstalige en 'Ligue des Familles' voor het Franstalige landsgedeelte
  • Op 23 februari 2002 werd de naam Bond van Grote en Jonge Gezinnen officieel gewijzigd in ‘Gezinsbond’. We willen een BOND-genoot zijn op de weg die jij met je gezin aflegt
  • De Gezinsbond kan in 2021 rekenen op de steun van ruim 200.000 leden-gezinnen, ruim 12.000 vrijwilligers in 900 lokale afdelingen en ongeveer 150 personeelsleden
  • Elk jaar organiseren de vrijwilligers en afdelingen samen zo’n 8.000 activiteiten, goed voor meer dan 1 miljoen deelnemers
  • De Gezinsbond heeft verschillende magazines: De Bond, Brieven aan Jonge Ouders, BOTsing, Magazine voor Grootouders. Brieven aan Jonge Ouders wordt al meer dan 40 jaar lang gratis bezorgd aan ouders van alle pasgeboren kinderen
  • De Gezinsbond werkt samen met ongeveer 2.000 spaarhandelaars
  • Verschillende organisaties vloeiden voort uit de werking van de Gezinsbond: AFYA (jeugdvakanties), Gezinssport Vlaanderen (sportieve gezinsvakanties, sportactiviteiten), Gezinsvakantie_Familiatours (gezinsvakanties), Vlaams en Brussels Woningfonds (voordelige hypothecaire leningen/ renteloze huurwaarborgleningen), Kenniscentrum Gezinswetenschappen (Odisee)

Meer informatie: www.100jaargezinsbond.be

De Gezinsbond
Troonstraat 125
1050 Brussel