Nieuwe campagne "Gezin op het werk" roept op voor gezinsvriendelijkheid op de werkvloer

Met een nieuwe campagne steunt de Gezinsbond bedrijven en organisaties die gezinsvriendelijke maatregelen (willen) nemen op de werkvloer

Gezinsbond lanceert de campagne "Gezin op het werk". Daarmee stimuleert hij bedrijven en organisaties die gezinsvriendelijk willen ondernemen. Op de nieuwe website www.gezinophetwerk.be vinden bedrijven tips om mee aan de slag te gaan en goeie voorbeelden van bedrijven die er al mee bezig zijn. Bedrijven met een gezinsvriendelijk personeelsbeleid kunnen ook het campagnecharter ondertekenen. Zo'n 80 bedrijven uit heel verschillende sectoren – goed voor meer dan 110.000 werknemers - deden dat al en maken zich op die manier bekend als gezinsvriendelijke organisatie bij het eigen personeel en eventuele nieuwe werknemers. Onder hen onder meer AG Insurance, Argenta, Liantis (het vroegere ADMB), JBC, Natuurpunt, Proximus, VDAB, verschillende gemeentebesturen, ziekenhuizen, zorginstellingen en KMO's.    

Gezinsvriendelijke werkvloer heeft veel voordelen

"Heel veel bedrijven nemen al gezinsvriendelijke maatregelen, dat stellen we vast uit een bevraging die we deden bij de bijna 80 bedrijven en organisaties die ons campagnecharter ondertekenden. We juichen dat heel hard toe, want medewerkers die gezin en werk goed kunnen combineren, zijn gelukkiger, efficiënter en productiever. Ze zien er ook niet tegenop om af en toe eens een tandje bij te steken", zegt Kurt Jacobs van de Gezinsbond.

De maatregelen die bedrijven treffen, zijn meestal heel verschillend en op maat van verschillende doelgroepen: voor de jonge papa's die deelnemen aan de zorg of het huishouden, voor ouders die zorgen voor hun ouders of voor een kind met een beperking of grootouders die af en toe instaan voor de opvang van de kleinkinderen.

"Elk bedrijf, groot of klein en ongeacht de samenstelling, kan werk maken van een gezinsvriendelijk personeelsbeleid. Het zou goed zijn mocht de overheid ook bijkomende maatregelen nemen om flexibiliteit op maat van het gezin mogelijk te maken voor zelfstandigen", aldus Kurt Jacobs van de Gezinsbond.

Maatregelen kunnen klein en groot zijn

De meeste gezinsvriendelijke maatregelen kosten geen geld. Vaak komt het neer op het invoeren van een flexibiliteit op maat van de werknemer: meer keuze¬vrijheid in werkuren, in verlof, telewerk mogelijk maken, positief reageren op gezinsuitbreiding bij een personeelslid… Er zijn ook maatregelen die wel geld kosten: een bijdrage in de opvangkosten, een paar dagen betaald familiaal verlof, een geboorte¬geschenk, een strijkdienst of een bedrijfscrèche… Een balans opmaken tussen wat de noden zijn van de werknemers en wat haalbaar is voor de organisatie of voor de balans werk-gezin van de zaakvoerder zelf is meestal de eerste stap voor een gezinsvriendelijke werkgever.

Proximus, Korazon, Lijncom en AZ Nikolaas ondertekenden het charter van de Gezinsbond. Zij nemen nu al gezinsvriendelijke maatregelen en zijn van plan om er in de toekomst nog verder werk van te maken.

Jan Van Acoleyen, Chief HR Officer bij Proximus (telecom):
"We hebben 12.000 medewerkers en dus 12.000 verschillende gezinssituaties. Bij onze maatregelen proberen we zo veel mogelijk rekening te houden met alle diverse levensfasen van een gezin en hebben we voor elk wat wils: van een funday voor alle personeelsleden en hun gezin tot ondersteuning voor ouders met kinderen, homeworking, vakantieopvang en vormingen voor medewerkers die bijna op pensioen gaan. Het evenwicht tussen werk en privé is heel belangrijk om zo veel mogelijk werknemers positief en geëngageerd aan de slag te hebben binnen het bedrijf. "

Philippe Vanassche, zaakvoerder bij Korazon (software-ontwikkelaar):
"Wij zijn een bedrijf met voornamelijk mannen, maar ook zij kiezen er, net als de vrouwen hier, bewust voor om ouderschapsverlof en familiaal verlof op te nemen, en passen hun werkuren aan in functie van hun gezin. Je voelt heel hard dat werknemers vandaag nood hebben aan een goed evenwicht tussen werk en gezin en we proberen daar zo goed mogelijk rekening mee te houden."

Christine Van Den Berghe, managing director bij Lijncom (reclamebedrijf):
"Bedrijven moeten vooral de moed hebben om vertrouwen te geven aan hun medewerkers. Met de schaarste op de arbeidsmarkt moeten we inzetten op gezinsvriendelijkheid om goeie en gemotiveerde werknemers te kunnen aantrekken. Wij slagen daar goed in met onze maatregelen: vergaderen doen we bijvoorbeeld buiten de spitsuren, commerciële medewerkers kunnen veel telewerken en werktijden zijn erg flexibel. Onze werknemers waarderen dat enorm."

Ilse Waumans, directeur P&O bij AZ Nikolaas (ziekenhuis):
"Werkgevers en werknemers denken dat er wondermiddelen nodig zijn om gezinsvriendelijk te zijn, maar het is vooral een kwestie van luisteren naar medewerkers en kijken wat er mogelijk is. Wij werkten vooral aan een aanbod van diverse kleine en grote maatregelen waardoor er voor alle medewerkers keuzemogelijkheden zijn. Zo hebben we hier een crèche voor de jonge gezinnen, een vakantiekinderopvang in de zomermaanden, flexibele werktijden voor andere medewerkers, zijn jobtimewijzigingen zeer courant en is zelfs telewerk occasioneel voor verpleegkundigen mogelijk."

Contacteer ons
Kurt Jacobs PR coördinator at Gezinsbond
Christine Van Den Berghe Managing Director at Lijncom
Fabrice Gansbeke woordvoerder NL at Proximus
Ilse Waumans Directeur P&O at AZ Nikolaas
Philip Vanassche Zaakvoerder at Korazon
Kurt Jacobs PR coördinator at Gezinsbond
Christine Van Den Berghe Managing Director at Lijncom
Fabrice Gansbeke woordvoerder NL at Proximus
Ilse Waumans Directeur P&O at AZ Nikolaas
Philip Vanassche Zaakvoerder at Korazon
Over Gezinsbond

De Gezinsbond is de grootste onafhankelijke gezinsvereniging van het land. We verdedigen de belangen van álle gezinnen in Vlaanderen en Brussel. Los van religieuze, ideologische of politieke opvattingen. En ongeacht de samenstelling van de gezinnen. Het belang van de kinderen staat altijd voorop.

We zijn er voor kleine en grote gezinnen, jonge en oude gezinnen, tweeouder- en eenoudergezinnen, traditionele en nieuw samengestelde gezinnen, voor ouders en grootouders, voor pleeg- of adoptieouders en mantelzorgers...

We staan gezinnen bij met raad en advies op maat. Met activiteiten die gezinnen bij elkaar brengen. Met voordelen en kortingen. En we voeren voor en achter de schermen elke dag weer strijd voor een gezins- en kindvriendelijke samenleving.

We kunnen daarvoor rekenen op de steun van 13.000 vrijwilligers en 200 personeelsleden. 240.000 gezinnen zijn lid van de Gezinsbond.

Gezinsbond
Troonstraat 125
1050 Brussel