Gezinsbond en Child Focus winnen met Veilig Online 1 van de 5 M-Awards
Vandaag reikte Mediawijs, het Vlaamse Kenniscentrum Mediawijsheid, voor de derde keer op rij de M-Awards uit
Vandaag reikte Mediawijs, het Vlaamse Kenniscentrum Mediawijsheid, voor de derde keer op rij de M-Awards uit. Met de uitreiking van 5 M-Awards zet Mediawijs organisaties die in Vlaanderen en Brussel creatief én kritisch omgaan met media en ict in de bloemetjes.
Vijf Awards
Scholen, overheden, organisaties en bedrijven dienden 31 mediawijze projecten in. Een onafhankelijke jury nomineerde daaruit 14 finalisten, waarvan 5 initiatieven vandaag een M-Award winnen. De jury hield rekening met:
- het mediawijsheidsgehalte van de inhoud van het project,
- de gerealiseerde maatschappelijke impact,
- de mate waarin goed werd samengewerkt met partners en
- het vernieuwend gehalte.
De M-Awards werden uitgereikt door Oscar en Werner, twee vrijwillgers van Konekt vzw. Konekt vzw ging vorig jaar met een M-Award naar huis.
"De bevordering van mediawijsheid blijft één van de speerpunten van mijn beleid. De M-Awards geven erkenning aan verdienstelijke initiatieven en motiveren andere organisaties om ook met mediawijsheid aan de slag te gaan," zegt Vlaams minister van media, Sven Gatz
Vijf winnaars
1. De M-Award voor Mediawijs Educatief project gaat naar Veilig Online van De Gezinsbond en Child Focus. Veilig online bestaat uit 5 interactieve vormingsmodules voor ouders over: 'internet en privacy', 'gamen', 'sociale media', 'cyberpesten' en 'online relaties en seksualiteit'. Via getuigenissen van jongeren, ouders en experts, animatiefilmpjes, infographics, quiz, stellingen … krijgen ouders zicht op het mediagebruik van jongeren. Je vindt de modules op www.veiligonline.be.
“Op www.veiligonline.be bieden de Gezinsbond en Child Focus 5 vormingsmodules aan om ouders te versterken in de media-opvoeding van hun kinderen. Deze modules vormen de basis voor meer dan 200 vormingsavonden per jaar waarvan 40 voor kwetsbare ouders. Deze award geeft ons de erkenning en de 'drive' om verder te innoveren en nog meer ouders te bereiken.” Michaël Op de Beeck, Gezinsbond
2. Met de imec.digimeter wint de onderzoeksgroep MICT-UGent-imec de M-Award voor Mediawijs Onderzoek. Jaarlijks onderzoekt de imec.digimeter het bezit en gebruik van media en technologieën in Vlaanderen. Daarnaast toont de imec.digimeter ook hoe de Vlamingen omgaan met nieuwe technologieën en welke plaats ze geven aan digitale media in hun leven. Het rapport lees je op www.digimeter.be.
"Sinds 2009 geeft digimeter inzicht in hoe Vlamingen omgaan met digitale media en technologie. Daarbij kijken we verder dan alleen maar naar bezit en gebruik. Ook thema’s zoals digitaal welzijn (“digibesitas”), privacy en angst voor technologie komen aan bod. Hiermee is digimeter een referentie geworden voor organisaties die zich inzetten voor mediawijsheid." Bart Van Haelewyn, MICT-UGent-imec
3. De campagne Kop Op van Het Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen en sleept de M-Award voor Mediawijze Mediaproductie in de wacht. Samen met verschillende partners willen ze met de campagne mensen bewust maken over hun smartphonegebruik want het wordt tijd dat we wat meer ‘opkijken’ van onze smartphone. De website www.kopop.be bestaat uit een zelftest, een speciaal ontwikkelde 'mobile-DNA' app - die je smartphone gewoonten in kaart brengt - en reikt tips aan.
"ls Veiligheidsinstituut vinden we het belangrijk om in te spelen op actuele noden, èn om dat samen te doen met enthousiaste en betrokken partners. Gezien het maatschappelijk belang van dit thema, gaan we ook in de toekomst verder met dit project. De juiste balans vinden in je leven, tijd hebben voor dat wat jij echt belangrijk vindt, dat wil iedereen. De smartphone maakt het ons niet altijd even makkelijk. Daar willen wij bij helpen." Liesbeth Fivez, Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen
4. De M-Award voor Mediawijs Beleid gaat naar de bibliotheek van Kortrijk. De Kortrijkse bib richtte een belangrijk deel van haar publieksruimtes in als Open Leercentrum met ruime medialabfuncties. Naast laagdrempelige en permanente toegang tot hard- en software en digitale ondersteuning, kan het publiek er gebruik maken van mediapc’s, screen sharing-technologie en een instrumentheek. Via onderwijs- en educatieve ondersteuning zet de bib in op het gratis uitlenen van educatieve hardware en digitale leermiddelen aan leerkrachten, co-creatie en mediawijze projectwerking. Hun werking is een mooi voorbeeld van hoe een mediawijs beleid uitgerold kan worden.
“De bib als ‘digitale stadshub’, een kennis- en leercentrum voor iedereen.” Jürgen Van Lerberghe, bibliotheek Kortrijk
5. De M-Award voor Mediawijs Schoolproject gaat naar het project 'Echt of nep' van Vrije Basisschool O.L.V.O. Knokke-Heist. Het project 'Echt of nep' werkte een leerlijn uit voor de volledige lagere school. Elk leerjaar krijgt hierbij les over een bepaald thema (fotobewerking, info op websites, reclamebanners, nieuwsberichten, gaming). Al het lesmateriaal is ook voor iedereen vrij toegankelijk.
“Echt of nep? Surfend op golven vol fantasie, waarheid, feiten en meningen, leer ik de wereld beter begrijpen. Ik denk, dus ik ben!” Els De Vuyst, VBO O.L.V.O. Knokke-Heist