Een op drie gezinnen koopt vaak tweedehandskledij

Gezinnen kiezen voordelig en bewust, toont de nieuwste Gezinsbarometer van de Gezinsbond.

Uit de nieuwste Gezinsbarometer van de Gezinsbond blijkt dat één op drie gezinnen regelmatig tweedehands koopt, en dat vooral doet voor de kinderen. Vooral gezinnen met kinderen onder de 9 jaar kopen tweedehands. Het lage prijskaartje is daarbij doorslaggevend, maar ook duurzaamheid speelt een belangrijke rol. Ongeveer de helft van de gezinnen is bereid om meer tweedehandskledij te kopen. Kan dat de textielafvalberg verkleinen?

© Jan Crab

De nieuwste Gezinsbarometer analyseert het koopgedrag van gezinnen met inwonende kinderen tussen 0 en 18 jaar. De meeste gezinnen, zes op tien, kopen enkele keren per jaar nieuwe kleding. Bijna alle gezinnen met kinderen (9 op 10) kopen kleding omdat de huidige kledij versleten of te klein is. Kleding voor gezinnen moet lang meegaan. Drie kwart van de gezinnen draagt kledingstukken minimaal 3 jaar, ruim de helft daarvan draagt ze 5 jaar of langer.

Voordelig en bewust

Eén op drie gezinnen geeft aan dat ze vaak tweedehandskledij kopen. Slechts een beperkt aantal gezinnen (3%) koopt uitsluitend tweedehands. Meer dan de helft van de gezinnen koopt vooral nieuwe kleding, maar vult soms aan met tweedehandskledij. En een op vijf gezinnen kocht nog nooit tweedehandskledij. Voor 64% van de gezinnen is de lagere prijs de belangrijkste reden om tweedehands te kopen. Daarnaast noemt een kwart de positieve milieu-impact als motivatie. Kinderen zijn de belangrijkste reden om tweedehands te kopen: 90% van de gezinnen die tweedehandskledij koopt, doet dat voor hun kroost.

We zien dat vooral gezinnen met kinderen onder de 9 jaar het vaakst voor tweedehands- of deelkledij kiezen (44%). Online tweedehandskledij kopen is vooral populair bij gezinnen met kinderen onder 6 jaar, fysieke tweedehandsbeurzen of kringwinkels scoren het beste bij gezinnen met kinderen onder 2,5 jaar. Ouders met oudere kinderen doen dit minder vaak, al zien we in andere onderzoeken dat tieners vaak zelf tweedehandskledij kopen.

Wat met oude kledij?

De kledingcontainer is voor drie kwart van de gezinnen een oplossing voor kledij die ze niet meer dragen. De kringloopwinkel is een goed alternatief voor een op twee gezinnen, en een op de drie geeft geregeld kledingstukken door aan familie en vrienden. Kinderkleding wordt meer doorgegeven: voor zowat de helft binnen het eigen gezin. Bij gezinnen met kinderen onder zes jaar geeft, geeft zes op de tien kinderkleding aan familie of vrienden.

‘Vier op tien gezinnen kopen of verkopen kleding - soms of zelfs regelmatig - via rommelmarkten, kringwinkels of tweedehandsbeurzen. De tweedehandsbeurzen van de Gezinsbond zijn bij 63% van de gezinnen in Vlaanderen bekend. Wie zo’n tweedehandsbeurs bezocht, is er erg tevreden over. Maar de Gezinsbarometer leert ons ook dat we veel gezinnen nog niet bereiken. Op basis van onze jarenlange ervaring willen we dit aanbod verder vernieuwen en innoverende concepten uitwerken die nog beter inspelen op de veranderende noden van gezinnen. Hierbij verkennen we ook mogelijke samenwerkingen met andere partners’, zegt Ivo Mechels, voorzitter van de Gezinsbond.

Hoe verkleinen we samen de textielafvalberg?

Gezinnen geven gemiddeld 4% van hun budget uit aan kleding en schoenen (Statbel). In elke Gezinsbarometer zien we dat het gezinsinkomen onder druk staat. Kostprijs is naast de lagere milieu-impact dan ook een belangrijke motivator om voor tweedehandskledij te kiezen. Toch is er duidelijk nog groeimarge in de tweedehandsmarkt.

‘De impact van fast-fashion op het milieu is groot. Maar we zien dat eenoudergezinnen en gezinnen met een lager inkomen meer kleding aankopen bij online prijsbrekers. Tegelijk is er een grote bereidheid om meer tweedehands te shoppen. We kunnen gezinnen helpen door tweedehands bespreekbaar te maken en drempels te verlagen. Lokale initiatieven zoals buurtgerichte kledingruilpunten en samenwerking met scholen, wijkcentra en lokale afdelingen van de Gezinsbond verhogen het aanbod. Zo kunnen we samen de textielafvalberg verkleinen en de impact op het gezinsbudget verlagen’, besluit Mechels.

Over het onderzoek

De Gezinsbarometer wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Indiville en is gebaseerd op een representatieve kwartaalbevraging bij meer dan 1.000 Vlaamse gezinnen met inwonend(e) kind(eren) tussen 0 en 18 jaar. De resultaten zijn gewogen naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Alle interviews werden online afgenomen via een gesloten toevalssteekproef uit het Bpact Panel, waarbij enkel personen met een persoonlijke code geldig konden deelnemen aan het onderzoek.

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Gezinsbond

De Gezinsbond is de grootste onafhankelijke gezinsorganisatie van het land en verdedigt de belangen van álle gezinnen in Vlaanderen en Brussel. Het belang van de kinderen staat altijd voorop. Wij zijn er voor gezinnen met één, twee of meer kinderen, éénoudergezinnen, nieuw-samengestelde gezinnen, plus-, zorg- of adoptieouders, en grootouders. We staan steeds klaar met inspiratie en advies, gezellige ontmoetingsactiviteiten en tal van kortingen. De Gezinsbond kan rekenen op de steun van ruim 115.000 leden-gezinnen en 10.000 vrijwilligers.

Meer informatie op www.gezinsbond.be.

 

Neem contact op met

Arduinkaai 16 1000 Brussel

+32 478 36 54 73

pr@gezinsbond.be

www.gezinsbond.be