De Gezinsbond vraagt waardige opvolger kortingskaart grote gezinnen
De NMBS wil de kortingskaart voor grote gezinnen in 2025 afschaffen. Nieuwe, concrete plannen zijn er nog niet. De Gezinsbond stelt daarom een alternatief voor dat alle gezinnen ondersteunt. Want naast grote gezinnen hebben ook éénouder- en nieuw samengestelde gezinnen die ondersteuning nodig. Dat blijkt ook uit de Gezinsbarometer van de Gezinsbond.
Reizen door Europa met de trein kost gemiddeld twee keer meer dan met het vliegtuig. Daarbovenop pronkt België hiervoor in de top drie van duurste landen. Dat was vorige week te lezen in De Morgen naar aanleiding van een studie van Greenpeace. Maar zelfs voor binnenlandse reizen is de trein voor gezinnen vandaag een weinig aantrekkelijke optie. In 2025 zou de kortingskaart voor grote gezinnen ook nog eens geschrapt worden, terwijl er nog geen zicht is op een alternatief. De Gezinsbond is bezorgd en vraagt een waardige opvolger voor de bestaande kortingskaart.
‘Zo gaan we gezinnen niet kunnen overtuigen om de auto af en toe eens te laten staan ten voordele van de trein’, vertelt Maarten Verbiest, beleidsmedewerker van de Gezinsbond.
Wat ligt er op de onderhandelingstafel?
NMBS sleutelt aan de nieuwe tariefstructuur die in 2025 in werking treedt. Zo wil NMBS de (vandaag bijzonder complexe) tariefstructuur vereenvoudigen, reizigers aanmoedigen om meer buiten de spitsuren te reizen, meer afstandsafhankelijke tickets, en de kortingskaart voor grote gezinnen wordt geschrapt. De Gezinsbond vraagt voor die laatste steunmaatregel een waardige opvolger en reikt de NMBS de hand. Zo wil de Gezinsbond gezinnen overtuigen om voor de trein te kiezen.
‘Voor ons is de kortingskaart geen heilig huisje als er een goed alternatief komt’, benadrukt Maarten.
Gezinnen zijn veranderd
De kortingskaart voor grote gezinnen geeft 50% korting (op het niet-vaste gedeelte) op treinreizen aan gezinnen met minstens 3 kinderen. Maar gezinnen zijn veranderd en vandaag toont de Gezinsbarometer dat nog meer dan grote gezinnen, éénoudergezinnen en nieuw samengestelde gezinnen moeite hebben met de eindjes aan elkaar te knopen. Bovendien bezit 1 op 3 éénoudergezinnen geen auto en zijn ze daardoor meer dan anderen afhankelijk van het openbaar vervoer voor gezinsverplaatsingen. Dit is een steeds groter wordende groep die risico loopt op vervoersarmoede.
De auto als prijsbreker
Voor gezinnen met een auto is de trein vandaag een duur alternatief. Het mag dan ook niet verbazen dat 70% van de Vlamingen aangeeft om nooit/zelden de trein te gebruiken voor vrijetijdsverplaatsingen. De kost om je auto te gebruiken is ook altijd gelijk. Of je nu met 1 kind van 5 jaar oud, of met 3 boven de 12 jaar oud reist. Bij de trein is dat niet gelijk, integendeel. Hoe ouder de kinderen worden, hoe meer je tickets kosten voor een gezinsuitstap. Wie de som maakt en een auto voor de deur heeft staan, zal niet lang twijfelen. Zo gaan we gezinnen niet kunnen overtuigen om de auto af en toe eens te laten staan ten voordele van de trein.
Het Daltariefticket en de Gezinskaart
De Gezinsbond schuift een nieuw voorstel naar voren dat meer gezinnen kan overtuigen om de trein te nemen, in het bijzonder buiten de spits:
- Schrap de kortingskaart grote gezinnen, het Weekend ticket en het Discovery ticket. Deze drie tickets geven vandaag dezelfde kortingen, enkel op andere momenten en onder andere voorwaarden.
- Introduceer in de plaats het Daltariefticket. Met dit ticket kan je dezelfde korting geven, maar met een ruimere geldigheid: bijvoorbeeld weekdagen vanaf 9u, weekends en vakantieweken. Deze kaart kan door iedereen aangekocht worden.
- Introduceer de Gezinskaart. Met deze kaart reizen inwonende kinderen die nog ten laste zijn gratis mee met hun betalende ouders. De kaart vermeldt de gezinssamenstelling. De Gezinsbond is bereid om communicatief en administratief te helpen bij de verdeling van zo’n Gezinskaart, zoals hij dat ook al tientallen jaren doet voor de kortingskaart.