Colruyt wint "Ik ben meer dan mijn kassaticket Award" door gezonde voeding aantrekkelijk te maken voor kinderen

Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven reiken Award uit aan Colruyt voor hun initiatief om kinderen en jongeren gezonder te laten eten

De Pottenlikkers, een initiatief van Colruyt Laagste Prijzen en Studio 100, werd door het publiek tot winnaar gekozen van de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award. Die award van Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven ging eind vorig jaar op zoek naar impactvolle initiatieven van supermarkten om kinderen en jongeren gezonder te laten eten. De Pottenlikkers haalde het van het enige andere initiatief dat de nominatie van de jury in de wacht sleepte: Superplus van Delhaize. 

De Pottenlikkers is een samenwerking tussen Colruyt Laagste Prijzen en Studio 100 om via een educatief kookprogramma voor en door kinderen evenwichtige voeding te promoten bij kinderen. De samenwerking bestaat uit een televisieprogramma en een receptenboek met bijhorende acties in de winkel, gericht op beleving en communicatie. De jury loofde het initiatief omdat het niet alleen de kennis over gezonde voeding verbetert onder kinderen, maar hen ook op een laagdrempelige manier aanzet om zelf aan de slag te gaan. 

Hélène Thonnart, Marketing manager bij Colruyt Laagste Prijzen: “We zijn heel tevreden met deze erkenning, en dat voor het tweede jaar op rij. Colruyt heeft de ambitie om evenwichtige voeding te promoten bij kinderen, maar zoals alle ouders weten, is dat niet eenvoudig. Daarom is de samenwerking met Studio 100 zo belangrijk om het leuk en aantrekkelijk te maken. Deze award geeft ons energie om verder te werken aan initiatieven die kinderen meer groenten en fruit doen ontdekken, ook in onze winkels. Er zijn alvast nieuwe afleveringen van De Pottenlikkers op komst.”  

Gewaagd aan elkaar

Naast De Pottenlikkers, nomineerde de expertenjury ook Superplus van Delhaize voor de publieksstemming. Superplus is het nieuwe getrouwheidsprogramma van Delhaize waarbij klanten kortingen krijgen tussen 5% en 15% op producten met Nutri-Score A of B, waaronder alle verse groenten en fruit. Via recepten in een stickeralbum dat gemaakt is in samenwerking met Disney, worden kinderen warm gemaakt om voor gezonde voeding te kiezen. 

Beide genomineerden bleken aan elkaar gewaagd. Het initiatief van Colruyt Laagste Prijzen kreeg 59% van de meer dan 2.200 online uitgebrachte stemmen. Bij de jury-beraadslaging was de uitslag minder uitgesproken. “In onze beoordeling kwam Superplus van Delhaize er zelfs iets hoger uit”, zegt juryvoorzitster Loes Neven van het Vlaams Instituut Gezond Leven. “Het initiatief van Delhaize mag gezien worden omwille van de  geïntegreerde aanpak die over meerdere jaren is uitgebouwd, van marketing tot productaanbod.” 

Ruimte voor verbetering 

In totaal ontvingen Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven zeven initiatieven voor de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award. De jury beoordeelde of het initiatief de eetgewoonten van kinderen en jongeren positief beïnvloedt, of het initiatief ingebed is in een beleid dat het algemene aanbod gezonder maakt en in welke mate het initiatief het makkelijk en aantrekkelijk maakt om in de supermarkt voor gezond te kiezen.

Enkel de initiatieven van Colruyt Laagste Prijzen en Delhaize kwamen door deze evaluatie. “Toch wat teleurstellend, zegt Loes Neven, “omdat alle supermarkten wel een rol hebben om ons te helpen om gezonder te eten.”  In ons land wijst de Gezinsbond er met de “kindnorm voor voeding” al jaren op dat gezonde voeding geen louter individuele verantwoordelijkheid is, maar ook een zaak van voedingsindustrie, reclamewereld, voedingswinkels.

Hendrik Slabbinck, professor marketing en jurylid, beaamt: “Als consument is het niet makkelijk te weerstaan aan de prikkels die je krijgt als je de supermarkt binnenstapt, zeker niet voor kleine kinderen. De consument heeft een omgeving nodig die de gezonde keuze gemakkelijk maakt.” 

Totaalaanpak nodig 

Daar is een totaalaanpak voor nodig. “Het beleid moet zorgen dat de doelstellingen meetbaar en realiseerbaar zijn. Eens je een beleid en doelstellingen hebt, kan je je assortiment en communicatie aanpassen. Eens dat gebeurt, zal de consument ook volgen en die keuzes beginnen maken. Verder kunnen supermarkten hun productaanbod bijsturen zodat er meer gezondere producten aanwezig zijn.”

Communicatie is daarbij het sluitstuk. Hendrik Slabbinck: “Bij ongezonde voeding wordt meer op emoties gespeeld, maar je moet hetzelfde doen bij gezonde voeding. Daar wordt nog vaak op rationele argumenten gespeeld waarom je gezond zou moeten eten. Gezond wordt nog vaak met ‘saai’ en ‘niet lekker’ geassocieerd. Die associatie kan je doorbreken. De initiatieven van Colruyt en Delhaize zetten daar belangrijke stappen.”

- einde persbericht -

Over Ik ben meer dan mijn Kassaticket

Ik ben meer dan mijn kassaticket is een beweging van burgers die van duurzame voeding in de supermarkt de gewoonste zaak van de wereld wil maken. Het is een samenwerking tussen Rikolto, Fairtrade Belgium, FairtradeGemeente, Ferm, Gezinsbond, en Test Aankoop. Het Vlaams Instituut Gezond Leven en het retail-platform Gondola zetten mee hun schouders onder deze award. Via dialoog en debat tussen burgers en supermarkten wil het partnerschap initiatieven stimuleren en versnellen die duurzame en gezonde voeding van de niche naar de mainstream brengen. 

Het volledige juryrapport is beschikbaar via deze link
Het lijst voor elk initiatief de sterke en zwakke punten op, samen met een toelichting en advies van de jury. 

Onze experts/juryleden geven graag extra toelichting en achtergrond: 

Voor meer info bij de initiatieven van de supermarkten, kunt u bij hen terecht: 

  • Eva Biltereyst, persverantwoordelijke Colruyt Laagste Prijzen: 0479 72 29 10 - 02 363 55 45 - eva.biltereyst@colruyt.be  

  • Roel Dekelver, External Communications Manager Delhaize België: 0474 56 26 88 - rdekelver@delhaize.be  

Vrij te gebruiken beeldmateriaal 

In deze digitale persmap vindt u vrij te gebruiken beeldmateriaal

De juryleden 

  • Loes Neven – Senior stafmedewerker gezonde voeding bij Vlaams Instituut Gezond Leven 

  • Christophe Matthys – Professor humane voeding KU Leuven en wetenschappelijk coördinator van het competentiecentrum ‘Klinische voeding’ van UZ Leuven campussen. 

  • Hendrik Slabbinck – Professor Marketing en onderzoeker aan het Be4Life onderzoekscentrum ter bevordering van duurzame consumptie van de UGent 

  • Nicolas Lambert – Directeur bij Fairtrade Belgium 

  • Martijn Martens – Retail analist Gondola Academy, specialist duurzaamheid en gezondheid 

  • Chris Claes – Executive Director Rikolto International 

  • Gwendolyn Maertens – Project Officer Food bij Test Aankoop 

  • Nathalie De Cock – Project Officer Food bij Test Aankoop 

  • Elke Valgaeren – Dienstchef studiedienst Gezinsbond 

  • Thomas Detombe – Journalist ‘voeding en gezondheid’ bij Knack Bodytalk, Eos Tracé en Mediquality 

Jelle Goossens

Jelle Goossens

Perscontact, Rikolto

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Gezinsbond

De Gezinsbond is de grootste onafhankelijke gezinsorganisatie van het land en verdedigt de belangen van álle gezinnen in Vlaanderen en Brussel. Het belang van de kinderen staat altijd voorop. De Gezinsbond kan rekenen op de steun van 130.000 leden-gezinnen en 10.000 vrijwilligers.

Meer informatie op www.gezinsbond.be.

 

Neem contact op met

Arduinkaai 16 1000 Brussel

+32 478 36 54 73

pr@gezinsbond.be

www.gezinsbond.be