Skip to Content

Welke initiatieven van supermarkten doen kinderen en jongeren gezond eten?

Award zoekt naar initiatieven van supermarkten die gezonde en duurzame voeding op het bord van kinderen en jongeren brengt

Voor het tweede jaar dagen Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven onze supermarkten uit voor de ik ben meer dan mijn kassaticket Award. In deze editie focust de award zich heel specifiek op initiatieven die gezonde en duurzame voeding voor kinderen en jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk maakt.

“Goede voeding is cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Toch staan er een aantal knipperlichten op rood als we naar de cijfers voor ons land kijken”, zegt Loes Neven, jurylid en Senior stafmedewerker gezonde voeding bij Vlaams Instituut Gezond Leven. “Uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de kinderen tussen 2 en 14 jaar overgewicht heeft en dat dit toeneemt met de leeftijd. De hoogste cijfers zien we rond 12 jaar: bijna 1 op 5 heeft overgewicht. Bovendien hebben kinderen die opgroeien in kansarmoede vaker overgewicht. Grootste boosdoeners zijn gesuikerde dranken, koekjes en andere zoetigheid.”

Supermarkt beïnvloedt onze eetgewoonten

Daar iets aan veranderen, vergt aanpassingen in onze voedingsgewoonten en dus ook in ons aankoopgedrag. “Daar spelen supermarkten een belangrijke rol in”, vertelt Chris Crabbé van Gezinsbond. “Het is dé omgeving waar gezinnen de meeste voedingskeuzes maken, voor en met hun kinderen. En gewoontes worden al op jonge leeftijd gevormd.”

Geen wonder dat alle supermarkten gezondheid tot een kernthema hebben verheven in hun communicatie met de klant. Het sluit ook aan bij de maatschappelijke verwachting. “Uit ons onderzoek in mei bleek dat 62% van de Belgische consumenten het belangrijk vindt dat bedrijven op een duurzame en sociaal verantwoordelijke manier aan handel doen", zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium.

Maar hoe geloofwaardig zijn de engagementen van supermarkten? Zit er ook tastbare actie achter die resultaten oogst? En zorgen acties er ook echt voor dat de winkelkar gezonder gevuld raakt, zodat kinderen en jongeren meer groenten op hun bord leggen en minder vaak naar koeken en frisdrank grijpen? Dat willen Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven nagaan.

Diverse jury zoekt naar impact op lange termijn

“Onze jury kan de impact van de initiatieven vanuit verschillende perspectieven beoordelen”, zegt Jelle Goossens van Rikolto. “Zo willen we positieve inspanningen onder de aandacht brengen en tegelijk een genuanceerd debat over de rol van supermarkten in het debat rond voeding en gezondheid mogelijk maken.”

De jury bestaat uit een mix van experts die een hart hebben voor landbouw, voeding, gezondheid marketing, retail en duurzaamheid. “In de evaluatie zal de jury kijken naar een set van criteria”, licht Simon November van Test Aankoop toe. “Bijvoorbeeld de mate waarin het initiatief het gezond voedingsaanbod verbetert, het gebruiksgemak voor de consument en de bijkomende impact die er gerealiseerd wordt op de sociale, economische en ecologische dimensie van duurzaamheid.”

Omdat het bijsturen van eetgewoonten een werk van lange adem is, staat impact op lange termijn centraal. “Een kortlopende promo-actie komt dus niet in aanmerking.”

Supermarkten hebben nog tot eind oktober om initiatieven in te dienen. In november zal de jury haar evaluatie doen. In december volgt dan de bekendmaking van de nominaties en kan het publiek meestemmen. In januari volgt de uitreiking in samenwerking met retailmagazine Gondola.

- einde persbericht -

Over Meer dan mijn Kassaticket

Ik ben meer dan mijn kassaticket is een beweging van burgers die van duurzame voeding in de supermarkt de gewoonste zaak van de wereld wil maken. Het is een samenwerking tussen Rikolto, Fairtrade Belgium, FairtradeGemeente, Ferm, Gezinsbond, en Test Aankoop. Het Vlaams Instituut Gezond en het retail-platform Gondola zetten mee hun schouders onder deze award. Via dialoog en debat tussen burgers en supermarkten wil het partnerschap initiatieven stimuleren en versnellen die duurzame en gezonde voeding van de niche naar de mainstream brengen.

De juryleden

  • Loes Neven – Senior stafmedewerker gezonde voeding bij Vlaams Instituut Gezond Leven
  • Christophe Matthys – Professor humane voeding KU Leuven en wetenschappelijk coördinator van het competentiecentrum ‘Klinische voeding’ van UZ Leuven campussen.
  • Hendrik Slabbinck – Professor Marketing en onderzoeker aan het Be4Life onderzoekscentrum ter bevordering van duurzame consumptie van de UGent
  • Nicolas Lambert – Directeur bij Fairtrade Belgium
  • Christophe Sancy - Hoofdredacteur Gondola Magazine (vakblad voor retail)
  • Martijn Martens – Retail analist Gondola Academy, specialist duurzaamheid en gezondheid
  • Chris Claes – Executive Director Rikolto International
  • Gwendolyn Maertens – Project Officer Food bij Test Aankoop
  • Nathalie De Cock – Project Officer Food bij Test Aankoop
  • Elke Valgaeren – Dienstchef studiedienst Gezinsbond
  • Thomas Detombe – Journalist ‘voeding en gezondheid’ bij Knack Bodytalk, Eos Tracé en Mediquality
Contacteer ons
Over De Gezinsbond

De Gezinsbond is de grootste onafhankelijke gezinsvereniging van het land en verdedigt de belangen van álle gezinnen in Vlaanderen en Brussel. Het belang van de kinderen staat altijd voorop. De Gezinsbond kan daarvoor rekenen op de steun van meer dan 12.000 vrijwilligers en 150 personeelsleden. Meer dan 200.000 gezinnen zijn lid van de Gezinsbond.In 2020-2021 viert de Gezinsbond zijn 100-jarig bestaan.

Meer informatie: www.gezinsbond.be

Gezinsbond bestaat 100 jaar en viert dat tot eind 2021

  • De eerste sporen van de Gezinsbond vinden we terug in augustus 1920, in de vorm van een manifest
  • Het is dan in 1921 dat de Bond der Talrijke Gezinnen is opgericht, een pluralistische vereniging die zich als doel had de rechten te verdedigen van de vele grote gezinnen die ons land telde en die het niet gemakkelijk hadden
  • In 1960 werd de unitaire Bond opgesplitst in twee autonome verenigingen: de 'Bond van Grote en van Jonge Gezinnen' voor het Nederlandstalige en 'Ligue des Familles' voor het Franstalige landsgedeelte
  • Op 23 februari 2002 werd de naam Bond van Grote en Jonge Gezinnen officieel gewijzigd in ‘Gezinsbond’. We willen een BOND-genoot zijn op de weg die jij met je gezin aflegt
  • De Gezinsbond kan in 2021 rekenen op de steun van ruim 200.000 leden-gezinnen, ruim 12.000 vrijwilligers in 900 lokale afdelingen en ongeveer 150 personeelsleden
  • Elk jaar organiseren de vrijwilligers en afdelingen samen zo’n 8.000 activiteiten, goed voor meer dan 1 miljoen deelnemers
  • De Gezinsbond heeft verschillende magazines: De Bond, Brieven aan Jonge Ouders, BOTsing, Magazine voor Grootouders. Brieven aan Jonge Ouders wordt al meer dan 40 jaar lang gratis bezorgd aan ouders van alle pasgeboren kinderen
  • De Gezinsbond werkt samen met ongeveer 2.000 spaarhandelaars
  • Verschillende organisaties vloeiden voort uit de werking van de Gezinsbond: AFYA (jeugdvakanties), Gezinssport Vlaanderen (sportieve gezinsvakanties, sportactiviteiten), Gezinsvakantie_Familiatours (gezinsvakanties), Vlaams en Brussels Woningfonds (voordelige hypothecaire leningen/ renteloze huurwaarborgleningen), Kenniscentrum Gezinswetenschappen (Odisee)

Meer informatie: www.100jaargezinsbond.be

De Gezinsbond
Troonstraat 125
1050 Brussel